Universitatea din Oradea va găzdui, în zilele de 16 și 18 iunie 2023, cea de a XV-a ediție a Simpozionului Internațional de Istorie Financiar – Bancară.

Inițiatorul și principalul organizator al aceste manifestări științifice, prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin, spune că, după această ediție, va preda ștafeta organizării manifestării științifice de care se ocupă de 32 de ani încoace. „Organizarea simpozionului nostru o predau, cu bună știință și mulțumire, unei echipe tinere de colegi istorici. De altfel, lect. univ. dr. Cosmin Patca, dr. Emilia Gale-Ghidia și drd. Mircea Matei, foști studenți și masteranzi de-ai mei, au contribuit și la organizarea acestei sesiuni științifice. Le mulțumesc lor și colegilor Sorin Șipoș și Gabriel Moisa, care mi i-au recomandat și repartizat să se ocupe, în continuare, de evenimentul științific în discuție, considerat un brand al istoricilor și economiștilor orădeni, în fond a Universității din Oradea. Vârsta fizică, nu însă și intelectuală, își cere drepturile. Asta nu înseamnă că nu îi voi ajuta și în anii viitori, în funcție de posibilitățile mele fizice. De fapt, «teoria generațiilor» acționează, că vrem sau nu vrem. Este bine să te retragi în rândul doi sau trei, atunci când ți-ai validat înlocuitorii care trebuie să fie mai performanți decât tine. Numai astfel țara va putea înainta, lăsând de o parte orgoliile și trădările”.

Ceremonia de deschidere a Simpozionului Internațional de Istorie Financiar – Bancară și lucrările în plen se vor desfășura în prima zi, între orele 9:00 – 13:00, în Aula Magna a universității.

La evenimentul științific vor participa cu lucrări, printre alții: dr. Iosif Marin Balog, de la Institutul de Istorie „George Barițiu” – Cluj-Napoca, moderatorul simpozionului, prof. univ. dr. Giancarlo Falco – Universitatea din Pisa, Italia, prof. univ. dr. Ion Eremia – Universitatea de Stat din Chișinău, Republica Moldova, conf. univ. dr. Liliana Rotaru - Universitatea de Stat din Chișinău, Republica Moldova, dr. Nataša Henig Miščič – Ljubljana, Slovacia, prof. univ. dr. Nagy Mariann – Budapesta, Ungaria, prof. emerit dr. Manuel E. Prieto Mendez – La Mancha, Spania și conf. univ. dr. Hossein Navidinia, Birjand, Iran, precum și alți numeroși specialiști din țara noastră.

„Iancu de Hunedoara și geneza Cavalerului Alb al Occidentului”

Conferință susținută de Acad. Ioan-Aurel Pop, Președintele Academiei Române

Universitatea din Oradea împreună cu Centrul de Studii Interdisciplinare Oradea-Chișinău al Academiei Române și Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal în parteneriat cu, Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea, organizează conferința Iancu de Hunedoara și geneza Cavalerului Alb al Occidentului, susținută de către Acad. Ioan-Aurel Pop, Președintele Academiei Române. Evenimentul va avea loc vineri, 9 iunie 2023, de la ora 12.00, la Muzeul Țării Crișurilor (Str. Armatei Române nr.1/A), Sala de conferințe.
Moderatorul conferinței va fi prof. univ. dr. Gabriel Moisa, Managerul Muzeului Țării Crișurilor, cunoscut pentru experiența și expertiza sa în domeniul istoriei și culturii. În deschiderea evenimentului, cuvântul de salut va fi rostit de către prof. univ. dr. Sorin Șipoș, Directorul Centrului de Studii Interdisciplinare Oradea-Chișinău.
Ioan-Aurel Pop este istoric și profesor universitar român, absolvent al Liceului „Andrei Șaguna” din Brașov. A urmat cursurile Facultății de Istorie și Filosofie, Universitatea „Babeș-Bolyai“ din Cluj-Napoca, pe care le-a încheiat ca șef de promoție. În 1989 și-a susținut teza de doctorat intitulată „Adunările cneziale din Transilvania în secolele XIV-XVI“.
Cariera sa didactică și academică a fost una impresionantă. Din 1996 este profesor la Departamentul de istorie medievală, premodernă și istoria artei a Universității „Babeș-Bolyai“ din Cluj-Napoca, unde susține cursurile de paleografie latină, istoria Transilvaniei, istoria medievală a României. Începând cu anul 2002 este coordonator de doctorate în domeniul istoriei. În perioada 2012-2020 a deținut două mandate de rector al acestei universități.
În anul 2014, Ioan-Aurel Pop a fost ales președinte al Academiei Române, cea mai înaltă instituție cultural-științifică din România, care are un rol important în promovarea cercetării, culturii și educației în țară.
Ioan-Aurel Pop este recunoscut ca unul dintre cei mai distinși istorici români contemporani. A publicat numeroase lucrări științifice, în special în domeniul istoriei medievale și moderne, fiind un expert în istoria Transilvaniei. Contribuțiile sale în domeniul cercetării și educației l-au adus în atenția comunității academice internaționale. Este coordonator și organizator al mai multor conferințe internaționale și proiecte editoriale, implicând zeci de cercetători din țară și din străinătate. Este, de asemenea, autor a peste 70 de cărți, ediții de izvoare istorice, tratate și manuale universitare, volume îngrijite și a peste 500 de studii, articole, recenzii, dări de seamă, cronici în volume separate, reviste de specialitate și publicații de cultură.
Evenimentul se adresează tuturor celor interesați de istorie și cultură, conferința fiind o oportunitate unică de a învăța și de a se bucura de o prezentare de excepție a temei propuse. Muzeul Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal oferă un cadru adecvat și inspirat pentru un eveniment de asemenea anvergură, iar participanții se pot aștepta la o atmosferă academică și culturală de înaltă calitate.

Intrarea este gratuită în limita a 150 de locuri!

Vă așteptăm cu drag!

https://www.facebook.com/hashtag/muzeultariicrisurilor

Volumul „𝐑𝐨𝐦𝐚̂𝐧𝐢𝐢 𝐝𝐢𝐧 𝐔𝐧𝐠𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐓𝐫𝐢𝐚𝐧𝐨𝐧𝐢𝐜𝐚̆ (𝟏𝟗𝟐𝟎-𝟐𝟎𝟐𝟎): 𝐈𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐞, 𝐢𝐝𝐞𝐧𝐭𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐧𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐚̆ 𝐬̦𝐢 𝐫𝐞𝐥𝐢𝐠𝐢𝐨𝐚𝐬𝐚̆, 𝐜𝐨𝐧𝐯𝐢𝐧𝐠𝐞𝐫𝐢 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐥𝐞 𝐬̦𝐢 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐨𝐫𝐭𝐚𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐜𝐢𝐯𝐢𝐜”, autori: Gabriel Moisa, Gabriel Roșeanu, Simona Trip și Carmen Hortensia Bora, apărut la Editura Mega, Cluj-Napoca, 2023, a fost recunoscut ca o contribuție de interes național și internațional în sfera academică.

Această realizare academică de excepție stă la baza dezbaterii „𝐋𝐚 𝟏𝟎𝟎 𝐝𝐞 𝐚𝐧𝐢 𝐝𝐮𝐩𝐚̆ 𝐓𝐫𝐢𝐚𝐧𝐨𝐧, 𝐫𝐨𝐦𝐚̂𝐧𝐢𝐢 𝐝𝐢𝐧 𝐔𝐧𝐠𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐚𝐮 𝐝𝐢𝐬𝐩𝐚̆𝐫𝐮𝐭. 𝐂𝐚𝐫𝐞 𝐬𝐮𝐧𝐭 𝐞𝐟𝐞𝐜𝐭𝐞𝐥𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐫𝐞𝐥𝐚𝐭̦𝐢𝐚 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢 – 𝐁𝐮𝐝𝐚𝐩𝐞𝐬𝐭𝐚”, organizată de Institutul de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion I. C. Brătianu" al Academiei Române și Universitatea din Oradea, în colaborare cu Fundația Anna Lindh, Fundația Universitară a Mării Negre „Mircea Malița".

Conferința va avea loc la sediul Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion I. C. Brătianu" al Academiei Române, miercuri, 31 mai 2023, ora 10.00, și va beneficia de prezența următorilor experți:

Prof. univ. dr. Gabriel Moisa de la Universitatea din Oradea și Muzeul Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal

Conf. univ. dr. Eduard Simion de la Universitatea din Oradea

Prof. univ. dr. Dan Dungaciu de la Institutul de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion I. C. Brătianu" al Academiei Române



Vă invităm la această importantă dezbatere, unde se vor explora subiecte de mare relevanță privind comunitatea românească din Ungaria și implicațiile asupra relației dintre București și Budapesta.

https://www.facebook.com/MuzeulTariiCrisurilor 



În data de 25 Mai 2023, Departamentului de Relații Internaționale și Studii Europene din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, a Universității din Oradea, Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal, în parteneriat cu Central European Service for Cross-Border Initiatives (CESI) și Ambasada Franței din România organizează evenimentul intitulat Produse locale, sisteme de alimentare teritoriale durabile si reziliente & cooperare transfrontalieră. Pentru agenda evenimentului si înregistrări va rugam accesați linkul: https://budapest.cesci-net.eu/helyi-termekek-fenntarthato-es-rugalmas-teruleti-elelmiszer-rendszerek-hataron-atnyulo-egyuttmukodes/#toggle-id-14

Târgul Facultăților Universității din Oradea: Descoperă-ți viitorul pe 26-27 mai
Universitatea din Oradea este încântată să anunțe organizarea Târgului Facultăților, un eveniment dedicat tuturor celor interesați să-și continue studiile la una dintre facultățile noastre de prestigiu. Târgul se va desfășura pe parcursul a două zile, în perioada 26-27 mai, și va oferi oportunitatea participanților de a descoperi diversele opțiuni academice și de carieră disponibile în cadrul universității noastre.
Programul se va desfășura astfel:
26 mai - între orele 14.00 - 18.00; 27 mai - între orele 10.00 - 13.00.
Târgul Facultăților Universității din Oradea va reuni reprezentanți ai tuturor facultăților noastre, oferind vizitatorilor o perspectivă cuprinzătoare asupra programelor de studiu și specializărilor disponibile. Participanții vor avea ocazia să se întâlnească cu profesori și studenți actuali, să obțină informații detaliate despre fiecare facultate și să-și clarifice eventualele întrebări legate de programele de învățământ, bursele disponibile și perspectivele de carieră.
Târgul va fi deschis, atât elevilor din clasele terminale de liceu, care sunt în căutarea unei opțiuni universitare, cât și studenților care doresc să-și continue studiile la nivel de masterat sau doctorat. Indiferent de domeniul de interes, Universitatea din Oradea oferă programe de învățământ de înaltă calitate în domeniile științelor umaniste, științelor exacte, ingineriei, științelor economice, medicină, farmacie, arhitectură, arte și multe altele.
În cadrul evenimentului, participanții vor avea acces la prezentări și sesiuni informative despre fiecare facultate, iar standurile expoziționale vor oferi materiale promoționale și broșuri detaliate despre programele academice. Vor fi prezentate și diverse activități extracurriculare, servicii studențești și oportunități de mobilitate internațională, pentru a oferi o imagine de ansamblu asupra vieții universitare în campusul nostru.
Târgul Facultăților Universității din Oradea va avea loc la Biblioteca universității, iar participarea este gratuită pentru toți vizitatorii.
Vă așteptăm cu drag să ne vizitați în zilele de 26 și 27 mai!



La 16 mai 2023, pentru două ore, Marius Moș - directorul Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei din Oradea, s-a întâlnit cu studenții specializării Relații Internaționale și Studii Europene. Întâlnirea a avut loc în cadrul conferinței Funcția publică – viziune europeană, angajament local. Invitatul a vorbit despre rolul funcționarilor publici în dezvoltarea comunității locale și a răspuns întrebărilor studenților Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării.

       Evenimentul s-a desfășurat în contextul aniversării, a 20 de ani de la înființarea specializării Relații Internaționale și Studii Europene în cadrul Universității din Oradea. Pe parcursul întâlnirii, studenții au putut afla informații despre direcțiile de dezvoltare ale orașului lor, cât și despre posibilele oportunități de carieră pe care le oferă specializarea pe care au ales-o.

       Reprezentatul Primăriei le-a oferit studenților amănunte cu privire la proiectele de dezvoltare ale municipalității, arătându-le imagini cu modificările pozitive pe care le-au cunoscut diferite zone sau clădiri ale orașului: parcul industrial, piața Rogerius, Cetatea Oradea, Casa Darvas-La Roche, Muzeul Francmasoneriei, investițiile în spitale, școli și grădinițe, precum și în coridoare, respectiv mijloace de transport ori pasaje care să fluidizeze traficul și să îmbunătățească viața cotidiană a cetățenilor orașului.

       Marius Moș a oferit și cifre, pentru a arăta anvergura proiectelor desfășurate, aflate în desfășurare sau ce urmează a fi contractate, și a explicat modul în care trei tipuri de resurse financiare: creditele, bugetul local și fondurile europene, pot fi utilizate pentru dezvoltarea sustenabilă a orașului. Au fost puse în discuție numeroase argumente cu privire la importanța proiectelor cu finanțare europeană pentru dezvoltarea comunității locale și pe necesitatea ca autoritățile locale să găsească soluții pentru utilizarea fondurilor europene nerambursabile, pentru a oferi cetățenilor acces la servicii de calitate, a crește numărul locurilor de muncă și a îmbunătăți infrastructura.

       Reprezentantul administrației locale a subliniat faptul că, dacă la începutul procesului de accesare a fondurilor nerambursabile, membrii echipei aveau puține cunoștințe și competențe în domeniu și au făcut unele greșeli, au avut disponibilitatea de a învăța și, în timp, au căpătat experiență, reușind să dezvolte proiecte din ce în ce mai complexe pentru dezvoltarea orașului. Au mai fost puse abordate și aspecte legate de dificultățile tehnice ale începutului, miile de file ce trebuiau ordonate, numerotate, semnate, îndosariate și apoi transportate la sediul finanțatorului, Agenția de Dezvoltare Regională din Cluj-Napoca, prin comparație cu beneficiile aduse de digitalizare, care a făcut ca procesul de accesare a fondurilor nerambursabile să devină mult mai simplu.

       În final, Marius Moș le-a prezentat studenților modul în care funcționează departamentul pe care îl coordonează și relațiile cu celelalte departamente ale primăriei. Invitatul a insistat pe abilitățile de care au nevoie angajații săi: meticulozitate, creativitate, flexibilitate, capacitate de organizare și respectare a termenelor limită, capacitate de comunicare. Marius Moș a vorbit și despre modul în care funcționează echipa pe care o coordonează, subliniind faptul că membrii acesteia, 24 la număr, se bucură de independență în adoptarea deciziilor cu privire la proiectele pe care le coordonează, fapt care a fluidizat foarte mult fluxul decizional și a crescut, astfel, atât eficiența, cât și nivelul de responsabilitate individuală în cadrul echipei.

       Absolvent a două specializări ale Universității din Oradea, Informatică, respectiv Științe Politice, Marius Moș și-a prezentat parcursul profesional. Astfel, după ce a absolvit studii în domeniul informaticii, invitatul a ales să participe, pentru un an, la activități de voluntariat în cadrul Serviciului European de Voluntariat, perioadă despre care a spus că i-a „schimbat viața” și percepția despre lume. Invitatul a sfătuit studenții să își asume responsabilități, să lucreze ca să dobândească experiență, deoarece este nevoie de efort susținut în îndeplinirea obiectivelor de carieră. Dificultățile, spune Marius Moș, sunt inerente oricărui parcurs profesional, dar este importantă disponibilitatea și capacitatea de a învăța din propriile greșeli, perseverența, dezvoltarea abilităților de lucru în echipă și a responsabilității pentru propriile decizii.

       La întâlnire a participat și doamna Ioana Popa, șef Birou Implementare Proiecte în cadrul Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei din Oradea, principalul responsabil de proiectele în domeniul sănătății. Aceasta le-a oferit studenților informații suplimentare despre proiectele și investițiile în acest domeniu, ca și despre importanța serviciilor de sănătate pentru cetățenii Oradiei și ai județului Bihor.


Conferinta ORA AMBASADORULUI

Contact facultate


Str. Universității nr. 1, Oradea
Campus II, Corp V, parter
+40 259 408 167
+40 259 408 167
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


Universitatea din Oradea


Str. Universității nr. 1
+40 259 432 830
+40 259 432 789
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.